How to NYC with a baby

Flyet

Å reise med baby, er ikke alltid lett. Spesielt på en så lang reise. Flyturen gikk fint med Olivia. Hun er vandt med å reise, og har aldri hatt noe problem med det. Det er lurt å ha med leker som du vet at barnet liker, og gjerne ta med noe helt nytt som barnet ikke får åpne før flyturen. Da blir det ekstra lett å fange oppmerksomheten deres. Det er alltid kjekt med nye ting. Jeg hadde også med en boks med mange forskjellige smokker. Olivia er glad i smokken, og hun liker å kunne bytte mellom forskjellige farger og mønster.

Vi tok dagfly, noe som er litt mer utfordrende enn nattfly. Olivia mister konsentrasjonen fort, men hele turen gikk nokså bra. Vi lot henne trave litt rundt setene våre. Nå fløy vi business på vei bort så vi hadde litt ekstra plass. Hvis du reiser med barn, anbefaler jeg å ringe flyselskapet for å be om en plass du kan ha barneseng. Det er spesielt nyttig hvis du tar nattfly, men gir deg også ekstra plass viss det er dagfly. Vi hadde det til Dubai, og det var supert. Olivia sov oppi sengen til vi var framme!

En annen viktig ting å huske på er at hvis barnet slår seg vrang så hjelper det ikke å få panikk for at du skal irritere de andre passasjerene. Det er mye lettere å roe de ned hvis du holder deg rolig selv. Og barnet forstår ikke hva som skjer, vi vet selv hvor fælt det kan være med dott i øret… Stakkars kan ikke for at de blir lei seg!

Husk å pakke med mat til babyen, du får ikke ekstra mat når du reiser med baby. Jeg og Oliv deler som regel, men det er ikke alt som er like interessant for de. Derfor pakker jeg med morsmelkerstatning, smoothier, og diverse annet som hun kan ha på flyet.

Lokasjon og transport

Jeg er ikke fan av undergrunnen i New York, og foretrekker heller å gå eller ta taxi dit vi skal. Jeg har heller ikke følt at det har vert så veldig vognvennlig… Jeg valgte derfor en hotell som var sentralt. Vi bodde på Cassa Hotel 45th Street. Det lå 2 minutter unna både Times Square, 5th avenue og Bryant Park. Nærmeste vei til Times Square sendte oss nesten rett på Disney butikken.

Vi merket ikke noe særlig til tidsforskjellen på vei bort, det er lettere å reise den veien enn hjem igjen. Det gjelder bare å holde de våkne, så litt grining blir det.. Men det er verdt det for da slipper du å snu døgne de dagene du er der.

Spisesteder

Vi spiste frokost på en diner rett rundt hjørnet, det var god mat og barnevennlig. Vi valgte feil restauranter et par ganger. Olivia er litt for liten til å gå på de finere restaurantene. Så etter en tur til en italiensk restaurant ved Central Park, var restauranter med hvite duker utelukket. De virket ikke spesielt begeistret over å ha oss der. Olivia er litt armer og ben når hun spiser, og liker ikke å sitte i ro for lenge. Etter det valgte vi mer familievennlige restauranter. Vi utnyttet oss også av pølsestandene som stod rundt omkring. Olivia er veldig glad i pølser så det gjorde ting veldig mye lettere hvis vi lette etter et sted å spise. Noen dager tok det litt lang tid å finne noe vi ville ha. Vi sa alltid i fra til de som stod i standene at det var til Olivia, og da åpnet de en ny pakke som var fryst ned, og pakket den inn i sølvfolie, slik at alt var rent til den lille prinsessen min.

Og hvis noen ikke har vert i New York før så har de en vanvittig tipsekultur! De har jo så dårlige lønninger at de er avhengige av tipsen. Derfor forventer de minst 18-20% i tips viss du er fornøyd med maten.

Planlegg når det passer å sove

Olivia sover et par timer hver dag, vi prøvde derfor å planlegge slik at vi gjorde ting som Oliv ikke hadde synes var spesielt interessant, som museum, når hun skulle sove. Vi gikk derfor med vogn, viss det var mulig og ikke for langt vekk, slik at Olivia sovnet. Ellers gjorde vi det vi ville, Olivia vekslet på å sitte i vognen og gå rundt med meg eller mormor.

Flyet hjem

Vi tok nattfly hjem. Vi reiste SAS Pluss og fikk litt mer benplass. Vi fikk også sitte med veggen slik at Oliv fikk en seng. Hun er veldig lett så det gikk akkurat, neste tur kommer nok ikke til å bli like behagelig da hun vil være for stor for sengen.

Jetlag hjemme

Det tok oss 5 dager å komme inn i rytmen igjen. Olivia våknet midnatt hver natt, og ville ikke sove igjen før kl 0300. Klokken var tross alt 1800 på kvelden i NY. Slik holdt hun på lenge. Det hjalp når hun var i barnehagen og fikk kjenne litt på rutiner igjen. Men du bør rekne 1 dag pr 1 time tidsforskjell. Ellers anbefaler jeg de typiske stedene i New York. Gå gjennom 5th Avenue for shopping, se Empire State og frihetsgudinnen. Nå var ikke vi veldig flinke til dette denne gangen, men skal du til New York er det absolutt noe å få med seg. Ellers anbefaler jeg å gå så lenge du kan, du opplever mye mer av byen, og du kan oppdage mange perler. Skal du til Brooklyn bør du gå eller sykle over broen. Jeg har gjort begge deler og synes det er en fin tur. Gå også innom Brooklyn Ice Cream factory! Central park er utrolig fin å gå tur i, evt sykle. De har sykler du kan leie overalt! Jeg og Henrik syklet alle steder når vi var der sist gang, men det egner seg naturligvis ikke med Olivia.Jeg håper dette var nyttig? Nå skal jeg nyte de siste timene før jobb kaller igjen.